Dagligdagen

Vi har en spændende hverdag i Børnehaven Broholm. Den fungerer, fordi den foregår i trygge rammer og i en fast struktur.

Dagens rytme

I Børnehaven Broholm er hverdagen bygget op om en genkendelig struktur. Faste rammer og rutiner hjælper børnene med at overskue dagen og bruge energien på at lege og lære.

De små holdepunkter i løbet af dagen giver tryghed og overblik. Vi vægter desuden god tid til leg, både ude og inde. 

Dagene veksler gerne mellem måltider, lege og forskellige aktiviteter. De mindste får også gerne en lur.

En typisk dag i Børnehaven Broholm kunne se sådan ud

Morgenmad i køkkenetkl. 6.30-8.00
Mulighed for at spise formiddagsmadkl. 9.00-9.30
Leg på stuerne eller udekl. 8.00-9.30
Planlagte pædagogiske aktiviteterkl. 9.30-11.00
Frokost på stuenkl. 11.15-12.00
Leg ude / sovebørn inde og hvilekl. 12.00-14.00
Mulighed for eftermiddagsmad med brødkl. ca. 14.15-15.00
Leg på stuerne eller udeeftermiddag

Godmorgen

Vi begynder dagen med morgenhygge i køkkenet. Vi vægter, at børnene får en start på dagen, hvor der er tid til at sige farvel og komme stille og roligt i gang.

Børnene kan spise morgenmad eller lege med den aktivitet, der er lagt frem når de kommer.

Vi tilbyder morgenmad frem til klokken 8.00. Der serveres brød og havregryn eller havregrød. Alle børn tilbydes formiddagsmad kl. ca. 9.00. Her vil der være en voksen, der er med til at skabe rammen om samværet.

At spise er også en læring i kultur, dannelse, motorik og socialt samspil.

Pædagogiske aktiviteter

Børnene samles de første 3 dage i små eller store læringsfællesskaber fra klokken 9.30 og frem til klokken 11.30.

Vi laver forskellige aktiviteter, som understøtter barnets læring og udvikling. Vi arbejder systematisk med læringsstjernen og læreplanstemaerne.

Traditioner og årstider kan være et udgangspunkt for tilrettelæggelsen af indholdet. Eksempelvis arbejder alle grupper med emnet høst, men med forskellige mål. Andre emner kan være kultur, madlavning, motorik, musik, sansemotorik eller fællesskaber.

Samling

Samling er en integreret del af den planlagte tid til pædagogiske aktiviteter i grupperne. Vi synger, læser, leger sanglege, fortæller og snakker om det, der er vigtigt for børnene her og nu.

I perioder arbejder vi med forskellige emner for eksempel årstiderne. I samlingen har børnene blandt andet mulighed for at øve sig i at lytte til andre, vente på tur, fortælle og stå frem foran en gruppe.

Frokost

I Børnehaven Broholm har forældrebestyrelsen og forældrene valgt, at der skal være kommunal frokostordning. Når dit barn går i Broholm er det automatisk med i ordningen, og det gælder for alle. Du får et ”link” til vores madleverandør, så du kan følge med i menuen og se, hvad der bliver serveret i løbet af ugen. Vores køkkenassistent sørger for, at der er: Dejlige, varierede og sunde retter til middag. At der er et måltid til eftermiddagsmad. At der også er frugt og brød til et lille mellemmåltid om formiddagen og om eftermiddagen. Madordningen betyder, at I som forældre ikke skal medbringe mad hjemmefra. Hvis dit barn har en lægedokumenteret allergi, sørger køkkenassistenten for, at der bliver taget hensyn til det behov. Dette sker i et samarbejde med jer forældre. Vi spiser sammen i vores små grupper under hyggelige former. Vi øver os i at få nogle gode vaner ved bordet og at kunne styre mad, drikke og bestik. Vi taler om dagens begivenheder og hvilke aktiviteter, vi i løbet af dagen skal deltage i. Børnene elsker madordningen. De får udfordret deres smagsløg og finder ud af nye ting, de godt kan lide. Når det er tid til frokost, skiftes børnene til at dække rulleborde med madpakker, kopper, mælk, vand og skraldespande. Bagefter spiser børnene og de voksne på den stue, de er tilknyttet.

Middagssøvn

Efter frokosten er der mulighed for at sove eller hvile sig. Børnene sover sammen i vores soverum i senge eller på madrasser. Da det er vigtigt, at det kan foregå i en hyggelig og afslappet atmosfære, giver vi os god tid og bliver ved børnene, til de sover alle sammen.